Ensomcaroline | Skönhetsblogg

Kategori: Life in Australia

För ett år sedan påbörjades mitt livs resa till Australien.

Idag är det exakt ett år sedan jag åkte till Australien, det är så jäkla sjukt nu när jag tänker på det. Jag kan fortfarande inte förstå att jag faktiskt tog flyget, helt själv, till andra sidan jorden och att jag har upplevt livet i Australien. Det är det bästa jag någonsin har gjort och hela dagen idag har jag tänkt på hur det var där nere, jag saknar det så himla mycket och önskar så mycket att jag kunde få uppleva allt en gång till.

Jag och Simon håller på och går igenom alla bilder som togs där nere och därför tänkte jag lägga upp lite fler bilder här också, dock är det så otroligt många att jag måste dela upp det på några dagar. Bilderna ovan tog Simon innan jag kom till Aussie, men de två första bilderna är ifrån vårt absoluta favoritställe i hela världen - Bondi Beach. Den andra bilden är ifrån Sydney's hamn och på den sista bilden ser ni det berömda hostelet "Noah's Backpackers" där vi bodde när vi var i Sydney. Många fina minnen där alltså!

Throwback thursday - Min Australien resa.

Nu när det är torsdag så var jag bara tvungen att köra en liten throwback till Australien och visa er lite bilder. Jag saknar det här stället hela tiden, i princip varje dag tänker jag på det och hur underbart jag hade det "downunder". Den här resan var den absolut roligaste, galnaste, konstigaste, äckligaste, mest lärorika och den absolut bästa resan jag någonsin gjort. Det går inte riktigt att beskriva hur det var för någon som inte var med, men det var en helt underbar tid i mitt liv som jag aldrig någonsin kommer glömma, som aldrig någonsin går att glömma. Jag lärde mig otroligt mycket om mig själv när jag gjorde den här resan och jag är fortfarande sjukt stolt över att jag har gjort den här resan och att jag vågade åka dit ner helt själv. Att resa är livets mening och jag kommer aldrig bli mätt på att se nya saker, upptäcka nya ställen, träffa nya personer eller resa överhuvudtaget. Det är det här jag lever för och även att det var otroligt jobbigt att lämna alla här hemma, åka dit ner själv och bo som på bilden ovan i en och en halv månad så skulle jag göra det tusen gånger om, om jag bara kunde.

Jag är otroligt tacksam för att jag fick uppleva detta!

Om att backpack:a i Australien - Del 1

Nu äntligen har jag tagit tag i det här med att skriva om min resa till Australien, bättre sent än aldrig, ellerhur? Jag måste bara börja med att säga att jag fortfarande inte riktigt kan förstå vad jag egentligen har varit med om, att jag har alldeles för mycket att berätta för att allt ska få plats i ett inlägg och att inläggen antagligen kommer bli lite förvirrande och ganska långa. Men nu kör vi iallafall!

Innan jag åkte så skrev jag ett inlägg med lite information, ni kan läsa det inlägget här, och när jag hade varit där i ett par veckor så skrev jag ett inlägg om hur det var att flyga dit ner själv, det inlägget kan ni läsa här. Undrar ni över något eller har fler frågor så svarar jag gärna på dem antingen i kommentarsfältet eller på min mail.

Allt började med att min pojkvän Simon och vår gemensamma vän Jesper bestämde sig för att dom ville åka till Australien i slutet på 2013 och jag valde då att inte följa med, om jag ska vara helt ärlig så var jag lite ”fin i kanten” och ville inte bo i tält, leva i en ryggsäck eller smutsa ner mina händer. Så den andra december lyfte deras plan medans jag var kvar hemma i Sverige, men det tog inte ens en månad innan jag ångrade mig och bestämde mig för att åka dit ändå. Den 3:e februari gick mitt flyg från Arlanda till Brisbane med mellanlandning i Dubai och Singapore, jag måste säga nu i efterhand att jag är lite stolt och imponerad av mig själv att jag klarade resan dit ner utan problem, visst var det sjukt jobbigt att säga hejdå på flygplatsen och visst blev det lite stressigt i Dubai, men jäklar vad stor och självständig man känner sig när han har flugit till andra sidan jorden helt själv! Simon mötte mig på flygplatsen i Brisbane och där började min resa genom Australien.

Simon och Jesper hade innan jag kom köpt en bil och planerat en roadtrip från Sydney upp till Cairns som jag skulle hoppa på när jag kom till Brisbane. Men först åkte vi neråt i landet igen till Byron Bay och det var där jag spenderade min första vecka i Australien. Det är en liten mysig stad som ligger i Queensland, den är på sätt och vis känd för att många stannar där på sin resa längs med Australiens östkust. Jag var väldigt jetlaggad när jag kom dit och det blir en sån stor omställning direkt när man kommer till Australien, så jag kände inte riktigt att jag njöt fullt ut där, dessutom var det bara ett par få dagar som det var riktigt fint väder där, eftersom jag kom dit under dreas regnperiod. Men jag kan tänka mig att det är sjukt najs att stanna där om man roadtripar längs med östkusten, det är en väldigt fin och mysig liten stad med affärer, massa yoghurtshops, en lång och fin strand och några helt okej klubbar. Jag är ju en storstadsmänniska men för dem som gillar lite mindre städer är nog Byron Bay rena, rama paradiset!

Vi stannade som sagt där i en vecka och hann med att sola, bada, äta en massa frozen yoghurt, kolla i affärerna, fira min födelsedag, gå på bio och göra en mini roadtrip lite utanför Byron, uppe i bergen. Det var även här som jag sov på hostel för allra första gången. Det var väl inte helt på riktigt, om man nu kan säga så, eftersom vi hade ett eget rum där. Men vi delade kök, toaletter och duschar med alla andra gäster.

Efter en vecka påbörjade vi tre våran roadtrip uppåt i landet. Vi åkte längs med kusten och åkte igenom flera mysiga, små städer och detta kommer jag så väl ihåg! Innan vi åkte köpte jag en large smoothie och sedan satt jag fram brevid Simon som körde, med alla rutor nervevade, med fötterna ut genom fönstret, drack smoothie, lyssnade på musik och njöt. När jag tänker tillbaka så kommer jag fortfarande ihåg den där känslan, det är ju egentligen inte något jättespeciellt, men ändå ett av dom finaste minnena som jag har från Australien. Vi stannade under dagen i staden Coolangatta och badade på deras helt underbara strand med utsikt över Surfers Paradise's skyline. Sedan fortsatte vi våran resa i bilen och det var när vi kom upp till Brisbane som vi började fundera på vad vi egentligen ville göra. Simon och Jesper hade sedan tidigare träffat några svenska kompisar som nu var påväg till Darwin (som ligger längst upp i Australien) för att bosätta sig där under en tid och skaffa jobb. Vi velade mycket fram och tillbaka om vi ville hänga på dom eller om vi ville fortsätta vår roadtrip, men det slutade med att vi bestämde oss för att vi också ville åka upp till Darwin och jobba.

För att komma till Darwin var vi tvugna att åka ner till Sydney, sälja bilen och sedan ta flyget på tre timmar. Så vi kom inte längre på vår roadtrip än upp till Brisbane, som tog en dag. Det är lite komiskt faktiskt, haha. Men innan vi vände och åkte neråt igen så sov vi i bilen och besökte dagen efter Steve Irwin's "Australia Zoo"...

Jag vet inte riktigt hur många delar av den här otroliga upplevelsen som det kommer bli, men en del 2 kommer om några dagar!

Från Stockholm till Brisbane, alldeles själv.

Nu har jag varit här i Australien i över två veckor, så nu är det kanske på tiden att jag berättar lite om min häftiga resa hit, tycker ni inte det?

Jag flög själv från Stockholm till Brisbane och min resa gick hur bra som helst! Jag flög med flygbolaget Emirates och det är jag väldigt glad över att jag gjorde, personalen var jättetrevlig, alla var hjälpsamma, man fick så mycket mat och dricka som man ville och alla hade en egen liten tv-skärm framför sig där man kunde spela spel, lyssna på musik och titta på film. Jag rekommenderar verkligen Emirates, jag hoppas att det är dem jag kommer åka hem med också!

Min resa började hemma i Kristinehamn, där farmor och farfar hämtade upp mig och mamma tidigt på morgonen, jag vinkade hejdå till lilla Kristinehamn och sedan påbörjades en fyra timmar lång bilresa till Arlanda. På Arlanda strosade vi omkring ett bra tag innan vi satt oss och fikade, efter det var det dags för mig att krama dem hejdå och börja gå till min gate. Fyfasiken var jobbigt det är att säga hejdå, tårarna sprutade i en kvart efter att jag hade lämnat mamma, farmor och farfar… Jag tröstshoppade lite på Victoria’s Secret, köpte en nackkudde och sedan gick jag till gaten. Jag var fruktansvärt nervös i flera dagar innan men när jag väl satt mig på planet så kändes allt så himla rätt och bra.

Det tog cirka sex timmar till Dubai och när jag väl kom dit träffade jag två svenska tjejer som var lika gamla som mig och allt slutade med att vi satt och spelade barn-geni tills jag fick springa till mitt plan. Dubai’s flygplats är enorm och jag trodde att det bara skulle ta fem minuter till min gate, jag hade fel, helt fel. Jag blev tvungen att åka tåg till min terminal och sista biten sprang jag för att hinna, haha. Sedan påbörjades en 14 timmar lång flygresa från Dubai till Brisbane, med en mellanlandning i Singapore. Jag sov mestadels av den tiden och jag har nog aldrig kännt mig så avslappnad på ett flygplan. Väl framme i Brisbane var jag så sjukt lättad och ännu mer lättad blev jag när jag såg Simon, vilken fruktansvärt härlig känsla att se varandra igen efter över två månader isär!

Det tog några dagar innan jag fattade att jag faktiskt var i Australien, jag fattar fortfarande inte riktigt att jag är här. Det var otroligt jobbigt psykiskt att lämna alla där hemma och flyga helt själv till andra sidan jorden, men det var så värt det. Jag är så himla stolt över mig själv att jag gjorde detta, på sätt och vis är det det häftigaste jag har gjort. Till er där ute som är rädda för att flyga själva eller liknande – det är bara att göra det. Allt löser sig och det är en sån härlig känsla när man väl är framme och har klarat allt helt själv!

” Sometimes you just have to jump off a bridge and hope like hell that you learn how to fly on your way down”

Om min resa till Australien.

Jag har fått väldigt mycket frågor kring min resa till Australien, både här på bloggen, på Facebook och i verkligheten. Så jag tänkte ta upp allt i ett inlägg nu. Har ni fler frågor så är det bara att fråga på, så ska jag försöka svara i ett nytt inlägg längre fram!

Bakgrund:

Jag måste nog säga att allt började för ungefär ett år sedan när jag och Simon planerade att åka till Australien hösten 2014. Redan då sattes tankarna igång och i höstas när allt började lugna sig efter studenten och sommarjobb så bestämde sig Simon för att han ville åka till Australien i slutet av 2013 istället. Han fick med sig Jesper och jag valde att inte följa med. Anledningarna var först och främst att jag inte hade sparat några pengar och att jag började fundera på om detta verkligen var något för mig. Om jag ska vara ärlig så var jag lite ”fin i kanten” och ville inte bo i tält, leva i en ryggsäck eller smutsa ner mina händer.  I vilket fall så bestämde jag mig för att stanna hemma och Simon och Jesper bokade flygbiljetter. Efter mycket tårar och kramar så åkte dom, den andra december med ombokningsbara flygbiljetter hem igen den andra juni. Deras planer var att börja resan i Sydney, bo på hostel och bara leva livet där i ungefär en månad, och att sedan köpa en bil, åka längst med östkusten och jobba när pengarna börjar ta slut. Med andra ord så fanns inga direkta planer, utan detta skulle bli en spontan resa.

Då bestämde jag mig:

Redan efter ett par veckor så började jag ångra rejält att jag inte följde med, här satt jag i mörkret och kylan medans min livskompis var på andra sidan jorden och hade ”the time of his life”. Jäklar vad jag ångrade mig, det såg ju skitkul ut på alla bilder och jag skulle göra allt för att få åka dit. Då bestämde jag mig, jag åker. Vadå inte något för mig? Shit vad korkat! Det är ju något för alla, det handlar ju bara om inställningen och allt blir ju bara vad man gör det till. Jag släppte det där med att vara ”fin i kanten” och bestämde mig för att detta skulle bli ”the time of my life”.

Jag jobbade massor hela december och tackade till och med ja till att jobba på julafton, bara för att jag skulle kunna åka. Jag önskade mig pengar i julklapp och har sett till att inte spendera en massa onödiga pengar. Jag måste säga att det har varit förvånansvärt lätt att spara pengar och dra in på utgifterna. Jag ville det här så jäkla mycket och som min mamma sa ”när ens stora kärlek är på andra sidan jorden så spelar inte dom där lösögonfransarna någon roll, eftersom allt som egentligen spelar roll är att man får komma dit så fort som möjligt”.

Vad är mina planer där nere?

Jag kommer flyga till Brisbane där Simon kommer och hämtar mig på flygplatsen. Vi har inga direkta planer utan vi kommer ta det lite som det kommer och göra det som vi känner för. Jag kommer börja resan i Byron Bay som ligger ungefär 2 timmar utanför Brisbane, det ska tydligen vara värsta paradiset och eftersom jag och Simon firar 3 år tillsammans den 1:e februari och jag fyller 20 år den 9:e februari så har vi bestämt att vi ska bo på hotell och bara leva livet där först. Det finns så himla mycket att göra i Australien och på östkusten finns det så mycket saker att se att det kommer bli svårt att hinna med allt. Men några måsten är Surfers Paradise,  Gold Coast, Noosa, Sunshine Coast, Fraser Island, Stora Barriärrevet och Cairns. Våra planer just nu är att bosätta oss i någon fin stad i norra Australien och jobba där hela sommaren, men sånt kan man ju aldrig riktigt veta. Vi kanske inte alls vill vara kvar så länge, eller så kanske vi åker någon helt annan stans. Det får vi se då helt enkelt!

Flygbiljetter:

Efter att ha sökt runt på halva internet efter bra flygbiljetter så kom jag fram till att de bästa priserna för ungdomar hittar man på Kilroy.se, där student och ungdomsbiljetterna alltid är ombokningsbara och giltiga i 1 år. Var noga med att titta så att din biljett är ombokningsbar och att den är giltig i 1 år, annars kan det bli jobbigt om något händer och man vill åka hem tidigare, eller om man trivs så bra att man vill stanna längre. Mitt flyg går från Arlanda 13.00 den 3:e februari och jag är framme i Brisbane 00.50 den 5:e, deras tid. Jag kommer byta flyg i Dubai och sedan är det en teknisk mellanlandning i Singapore innan jag är framme i Brisbane. Jag kommer vara i luften ca 20 timmar totalt och jag tycker verkligen att jag har haft tur med biljetter, annars kan man få oturen att mellanlanda 3 gånger och ha en total restid på typ 75 timmar. Inte så kul kanske! Jag har en biljett hem igen den 3:e juli men som sagt är den ombokningsbar. Mina flygbiljetter kostade tillsammans 10500 kronor och det är jag väldigt nöjd med, annars kan man lätt få betala 14000 för liknande biljetter!

Visum:

Kvällen den 30:e december satt jag mig och sökte mitt visum för Australien. Det finns hur många olika visum som helst och innan du söker bör du ha bestämt dig för ungefär hur länge du vill vara borta och vad du vill göra när du är där. Ett vanligt visum är giltigt i 3 månader och då får man endast resa, men eftersom jag har planerat att stanna längre än det och dessutom jobba också, så behöver jag ett annat visum. Ett så kallat ”Working Holiday Visa”. På det visumet får man vara i Australien i 1 år från och med den dagen man sätter sin fot där, och då får man både resa och jobba där nere. Ett sådant visum kostar ungefär 2500 kronor. Den enda officiella hemsidan för att söka visum i Australien är på www.immi.gov.au och jag rekommenderar er inte att söka någon annan stans än där, eftersom det är lätt att bli lurad då. Det tog ungefär 2 timmar för mig att svara på alla frågor och det är ganska normalt tror jag, man måste vara koncentrerad och ha tillgång till sitt pass när man söker. För mig gick det väldigt snabbt att få svar, ungefär 8 timmar bara. Men det är olika för alla och det beror helt på vilken tid på året man söker också, det kan ta upp till 3 veckor att få svar så var ute i god tid!

Vad kostar det?

Det här är nog den enda frågan som jag inte kan svara på. Jag vet faktiskt inte riktigt. Det beror helt på vad man ska göra där nere, hur länge man ska vara där och vad man lägger sina pengar på. Jag kommer kunna svara lite mer på den här frågan när jag har varit där ett tag och vet hur mycket man gör över med. Mina biljetter kostade 10500 kronor och visumet kostade 2500 kronor, så hittills har min resa gått på 13000 och då har jag varken tecknat en reseförsäkring, vaccinerat mig eller kommit dit ner än.

Är det inte läskigt att åka själv?

Jo det är skitläskigt, jag har aldrig flugit själv förut och aldrig såhär länge. Men jag håller fast vid citatet ”Sometimes you just have to jump off a bridge and hope like hell that you learn how to fly on your way down”. Man kan ju aldrig lära sig om man inte försöker och jag är helt säker på att det kommer gå hur bra som helst, jag tror inte att planet i Dubai kommer åka utan mig och det finns ju hur många som helst att fråga om hjälp om man har tappat bort sig. Sen så kommer det vara så jäkla coolt att komma dit ner och ha gjort den där resan helt själv. Det kommer helt enkelt vara värt det!

Vad mer behöver man tänka på?

Det absolut viktigaste är att man har en bra reseförsäkring, det kan kosta skjortan för minsta lilla! Det finns en massa olika och man behöver olika beroende på hur länge man ska vara borta och beroende på vad man ska göra. En reseförsäkring är det enda som jag har kvar att fixa innan jag åker. Det man kanske inte tänker på är att man även måste vara rätt vaccinerad när man åker utomlands. Jag har tagit allt som man behöver men det är bättre att titta över allt det där en extra gång än att missa något, man kan bli jättesjuk om man har otur! Kolla även ditt pass giltighet, du kanske måste göra ett nytt för att få åka, till exempel. Mitt sista tips är att se till att din mobil är upplåst, annars kanske du behöver köpa en ny där nere för att din mobil är låst till Telia, Telenor eller Tre!

Jag hoppas att ni har fått svar på de flesta av era frågor nu, och självklart kommer jag skriva massa mer om den här resan!